Motiverende gespreksvoering gaat over het ‘willen’, oplossingsgericht coachen gaat over het ‘kunnen’. Beide manieren van gespreksvoering kunnen elkaar heel constructief aanvullen om tot mooie acties en doelstellingen aan te zetten.
WAT IS MOTIVERENDE GESPREKSVOERING
Motiverende gespreksvoering is een gidsende gespreksstijl, die er zich op richt om veranderingen in gedrag te bekomen. Ambivalentie is hierbij een sleutelbegrip. Hierbij gaan we op zoek naar ‘verandertaal’, d.w.z. alles wat de cliënt zegt dat vóór verandering pleit of tegen de huidige status quo.
De focus bij deze wetenschappelijk onderbouwde gespreksstijl ligt op de autonome motivatie waarbij het willen, de reden, het kunnen en de noodzaak onder de loep worden genomen in het toewerken naar een duidelijk en realistisch doel.
Een actieve, empathische luisterhouding, de niet-oordelende blik, het serieus nemen van de ander, binnen een gelijkwaardige samenwerking zijn belangrijke basiswaarden bij motiverende gespreksvoering.
WAT IS OPLOSSINGSGERICHT COACHEN
OGC is een gespreksmethode die erom bekend staat dat mensen in korte tijd nieuwe hoop en energie krijgen en daardoor opvallend snel in beweging komen. Vervolgens gaat er een leerproces in werking waardoor men snel weer in een positieve spiraal belandt.
Bij oplossingsgericht coachen gaan we op zoek naar ‘oplossingstaal’. Dit zijn uitingen van de cliënt die gaan over mogelijkheden, oplossingen, successen uit het verleden, kleine stapjes in de goede richting naar positieve doelen. Een belangrijk deel van de oplossingstaal gaat over ‘het hoe’ van verandering.
HOE BRENGEN WE BEIDE GESPREKSTECHNIEKEN SAMEN?
Motiverende gespreksvoering gaat over het ‘willen’, oplossingsgericht coachen gaat over het ‘kunnen’. Voordat je verandering durft te willen moet je geloven dat je iets kunt. Gaat het om motivatie, of over het vertrouwen in je eigen kunnen?
Bij motiverende gespreksvoering is de vaardigheid van het ‘reflectief luisteren’ bijzonder waardevol en voor veel mensen bepaald niet gemakkelijk om te leren. De ontvanger van deze manier van luisteren voelt zich vaak op diep niveau begrepen.
Oplossingsgericht coachen impliceert out-of-the-box vragen die de cliënt in contact brengen met diens eigen kracht, creativiteit en wijsheid.
Beide manieren van gespreksvoering kunnen elkaar heel constructief aanvullen om tot mooie acties en doelstellingen aan te zetten. Door beide gesprekstechnieken samen te brengen kan je bekijken waar de meeste nood aan is, en waar eerst aan gewerkt dient te worden.
WAT KAN JE VERWACHTEN?
‘THE QUESTIONS WE ASK, SHAPE THE ANSWERS WE GET’
Naast het theoretisch kader werken we rond gerichte vraagstelling, waarbij we mensen aanzetten tot nadenken over doelen en acties. We leggen de focus op het stellen van open vragen die werken op het positieve brein, en niet op belemmering.
Tijdens deze opleiding krijg je handvatten en gaan we er tevens meteen mee aan de slag door dit concreet in de praktijk te brengen.
Dag 1
Op dag 1 wordt staat voornamelijk ‘Motiverende gespreksvoering’ in de kijker. Hierbij worden de basiswaarden, gesprekstechnieken en processen nader toegelicht, evenals hoe je dit kan toepassen in de praktijk. We trachten dit toe te lichten aan de hand van persoonlijke situaties en casussen van de deelnemers.
Motiverende gespreksvoering
Inleiding
Basiswaarden
Gesprekstechnieken
Processen
Dag 2
Op dag 2 besteden we, aanvullend op de principes van Motiverende gespreksvoering, aandacht aan Oplossingsgerichte gespreksvoering, en het toepassen van deze beide gesprekstechnieken in de praktijk.
Oplossingsgerichte gespreksvoering
Hoe werkt het?
Casusbespreking en toepassing in de praktijk
Tijdens deze opleiding krijg je handvatten en gaan we er tevens meteen mee aan de slag door dit concreet in de praktijk te brengen.
De opleiding is opgesplitst in 2 dagen:
Donderdag 5 en vrijdag 06/12/24 - Officenter Geel van 10u tot 17u
500 euro (ex BTW) voor deze opleiding (2-dagen)
350 euro met KMO-portefeuille. Deze opleiding komt voor subsidie met KMO-portefeuille in aanmerking.
Registratienummer KMO:
DV0222599
met inbegrip van:
Stationstraat 628700 TieltBelgiëBE 0833 028 278
ma: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
di: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
wo: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
do: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
vr: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
za: | Gesloten | Gesloten |
zo: | Gesloten | Gesloten |
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer