Schrijven voor het web Tip 1: ‘Leesbaar’ is belangrijker dan ‘mooi’

04/09/2020 - 11:00

Schrijf je voor het web? Gebruik een leesbaar lettertype. ‘Leesbaar’ is belangrijker dan ‘mooi’. Of we een tekst wel of niet mooi vinden, beïnvloedt ons gedrag namelijk niet. De leesbaarheid van tekst doet dat wel.

Bezoekers van een website letten niet bewust op typografie. Zij denken zelden: “Wat leest deze tekst prettig” of “Wat een mooie uitgebalanceerde marges”.

Dat bezoekers zich er niet bewust van zijn, wil niet zeggen dat het ons handelen niet beïnvloedt. Inmiddels bewijzen allerlei onderzoeken dat typografie wel degelijk invloed heeft op onze beleving van websites en de interpretatie van de boodschap die we lezen.

Slecht leesbaar

Teksten in een slecht leesbaar, handgeschreven lettertype worden negatiever ervaren dan wanneer dezelfde tekst in een standaardlettertype wordt geschreven.
Nu denk je misschien: “Opgelost, ik gebruik geen handgeschreven lettertypes meer op mijn website. Ik kies voor een ‘veilige’ letter zoals bijvoorbeeld Arial.” Zo simpel is het helaas niet.

Een ander onderzoek toont juist aan dat wanneer we een tekst lezen in een lettertype dat nieuw voor ons is, de boodschap weliswaar een fractie langzamer doordringt in onze hersenen, maar de informatie op termijn wel langer blijft hangen.

Bij het kiezen van een geschikt lettertype voor je website is het belangrijk rekening te houden met 3 dingen:

  • De content: hoeveel en welke soorten informatie staan er op je website?
  • De context: wat is het doel van je website (overtuigen, informeren, educatie, etc.)?
  • De eindgebruiker: voor wie is de informatie bedoeld? Is de lezer jong of oud? Heeft de gebruiker veel of weinig tijd?

Iedere letter heeft zijn eigen karakter en uitstraling. Het is de uitdaging de optimale balans te vinden tussen een goed leesbare letter en een ‘eigen’ letter die de beleving van je merk versterkt.

Een goed leesbare en aantrekkelijke typografie zet jouw boodschap kracht bij en verhoogt bovendien de visuele aantrekkelijkheid van je website. Juist ook voor websites die niet kunnen leunen op fantastische fotografie.



Enkele tips voor de leesbaarheid om rekening mee te houden:

  • Minimum 14 pixels
  • Schreefloos lettertype
  • Let op de afstand tussen de regels (kerning)
  • Lijn je tekst links uit
  • Tekstregels niet uitvullen
  • Wees zuinig met cursief
  • Gebruik hoofdletters zoals het hoort
  • Zorg voor voldoende witruimte tussen je tekst blokken.